måndag 21 februari 2011

PBL - Problembaserat Lärande

Ett sätt att arbeta som vårt program tillämpar är ProblemBaserat Lärande med bland annat regelbundna basgruppsmöten där studenterna samarbetar och diskuterar med varandra i specifika ämnen. Veckans PBL-fall handlar om anestesiologi (såklart) och inriktas på övervakning. PBL är ett annorlunda sätt att lära sig än föreläsning och skriftliga tentor...


I kort så går ett möte till såhär:
- Studenterna träffas i grupper om ca 8 och går igenom föregående veckas fall - vad har man kommit fram till? Vad tyckte man om fallet? Var någonting underligt/svårt/lätt?
- Dags att ta itu med det nya fallet: Hur uppfattar gruppen fallet? Finns begrepp som måste redas ut?
- Brainstorming: Gruppen brainstormar fritt inom området för att sedan försöka dela in orden i olika kategorier.
- Sist, men inte minst utformas frågor baserat på orden/kategorierna man kommit fram till som studenterna sedan ska söka svar på.

Nu undrar ni kanske hur ett fall ser ut? Tjaa... det kan vara en bild på en journal, ett sjukdomstillstånd beskrivet, en röntgenbild över en fraktur eller som denna gång två bilder på sövda hästar.
Tycka vad man tycka vill om sättet att arbeta, men vi har alltid väldigt trevligt i vår basgrupp "Pelvis". =)


Brainstorming...



Ett cirkelsystem

4 kommentarer:

  1. Tycker du problembaserat lärande är en bra studiemetod då? Eller är det bara sällskapet som gör mödan värt? :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, hm, jo, jag tycker att tanken är bra med det hela! Man lär sig att arbeta mer flexibelt och man lär sig av att diskutera med andra studenter. Man lär sig också att söka information på andra vägar än bara en specifik kursbok, vilket är bra. MEN, vissa ämnen lämpar sig bättre än andra att ha som just PBL-fall och jag tycker att mer diskuterbara ämnen är bättre att ha som fall snarare än att ha om exempelvis ett specifikt sjukdomstillstånd.

    Mvh,
    Marica

    SvaraRadera
  3. Jag gick ett tag på ett gymnasieprogram där man jobbade med PBL men det funkade inte alls.. Men det berodde på att många inte alls var intresserade av skolarbete, kan tänka mig att det är annorlunda när man går på universitet och är på väg att utbilda sig till någonting man verkligen vill bli!

    SvaraRadera
  4. Ja, att man arbetar med PBL är inga garantier för att man lägger ned mer jobb eller lär sig mer, men det är en tacksam variant till de traditionella inlärningssätten med föreläsningar --> tenta (vilket vi iofs också har), vilket inte passar alla. =)

    SvaraRadera